Tervek a felnőttképzésben (Magyar Hírlap - IV. 11.)

Az elmúlt időszakban számos olyan átalakítás, fejlesztés történt hazánkban, ami elősegítette az egész életen át tartó tanulás elterjedését. Ilyen volt például az új OKJ elkészítése, a térségi integrált szakképző központok létrehozása vagy épp a Lépj egyet előre program elindítása. Azonban ezek mellett is sok feladat maradt a következő évekre.

Az egyik legfontosabb törekvés a pályaorientáció hatékonyságának növelése. Ez a szakma- és képzésválasztást segítő szolgáltatás az egész életen át tartó tanulás különböző állomásain ilyen-olyan formában ma is létezik, de szinte minden szempontból fejlesztésre szorul - mondta el lapunknak Borbély Tibor Bors, a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal szakértője. - A mostani fejlesztési ciklus végére egy európai mintára épülő, egész életpályát támogató pályaorientációs rendszert szeretnénk megalapozni. A munka keretében - amiben több minisztérium és háttérintézmény is részt vesz - új online és offline pályaorientációs anyagok és szolgáltatások születnek és válnak elérhetővé a következő években. Emellett természetesen nagy hangsúlyt fektetünk a szakemberek képzésére, továbbképzésére is.

Elkerülhetetlen a szakképzéshez kapcsolódó intézményrendszer átalakítása is. Ennek számos lépése az elmúlt években már meg is történt, létrejöttek a térségi integrált szakképző központok, átalakult a fontos szerepet játszó Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet. A következő évek feladata lesz a képzőktől független, vizsgáztatási feladatokat ellátó intézmény-hálózat létrehozása, illetve a már működő intézmények bővítése, az oktatáshoz használt eszközök fejlesztése, modernizálása.

Fontos és összetett feladat a felnőttképzés finanszírozásának átalakítása is. Ebben nagy szerepet játszik a korábbi cikkünkben már bemutatott Lépj egyet előre program második szakasza, a Munkaerőpiaci Alap képzésekre fordítható része, illetve a jövőben bevezetendő egyéni képzési kártya. Utóbbi egy olyan személyes dokumentum lehet, ami lehetővé teszi, hogy a korábbi képzések alkalmával már megszerzett tudást (szakmai modulokat) pontosan és hatékonyan be lehessen számítani új képzés megkezdésekor.